2013. június 23., vasárnap

Fundoklia völgy

Ez nem az érdi levendulás! Bejegyzés az érdi levendulásról>>

A nevére figyeltem fel. Érden jártomban-keltemben megláttam egy táblát, mely mutatta az irányt. Ilyen névvel! Követnem kell. Jó magyar szokásnak megfelelően 3 táblát megtaláltam, körforgalomból be, körforgalomból ki, majd a negyedik azt mondta, egyenesen tovább. Én szót fogadtam, és miután kiértem Érdről is, meguntam már a nyílegyenesen haladást, elértem egy fennsíkra, ahol csodás kilátás és szépséges növények fogadtak. Azonban kétségkívül nem ez volt Fundoklia völgy. De sebaj. Azért nézzük mit is láthatunk itt.


Ezután hazamentem, és inkább utána néztem az Interneten a Fundoklia völgynek.
A funduklia török szó, Mogyoróalj lenne a magyar fordítása. Nem lehetetlen, hogy Hamzsa -bég idejében a nagy szemű török mogyorót kívánták meghonosítani itt, a napsütötte déli lejtőkön, s a név csak sokkal később változott a betelepülő tótoknak, sváboknak érthetőbb Fundokliává.
A völgyről írtak is izgalmasan hangzottak. 33 féle védett növényfajjal, gyurgyalag teleppel kecsegtettek. A völgyet teljes hosszában helyi természetvédelmi határozat oltalmazza. Valamint kiderült, hogy régészeti védelem alatt is áll, mivel a völgy északnyugati vége világhírű ősemberi vadásztelepet rejt, ahonnan több mint ötvenezer állati csontmaradvány, köztük barlangi medve, barlangi oroszlán, gyapjas orrszarvú, mamut csontok, valamint nagyszámú, a vadászzsákmány feldolgozását lehetővé tevő szerszám került elő. A völgyteknők alján tűzhelynyomokat is találtak.
Nos, ott a helyem. A hely feltérképezésére választott időpont nem volt éppen ideálisnak mondható, 40 fok árnyékban, node majd a völgy fái alatt hűsölök egy kicsit - gondoltam. Nyomtattam ugyan magamnak térképet, de kértem útbaigazítást a helyiekről, akik jellemzően többnyire a vállukat vonogatták, végül 1 valaki tudta a választ: jobbra mutatott, és azt mondta: éppen itt a bejárat! Csodálkoztam rendesen, mert nem láttam semmi mást, mint pusztaságot. Leparkoltam a kocsit, és közelebb mentem. Nagyon meglepődtem!
A közel sík fennsíkba bevágódó, kanyargó völgy egyedülálló tájképi érték.
A völgy így első pillantásra megközelíthetetlennek tűnt, tehát árnyékról szó sem lehet.  A völgyfenéken gyertyános tölgyes maradvány, a lejtők oldalain és a platón különleges élőhelyigényű sziklagyepek és löszgyep foltok fordulnak elő. A terepen egy tanösvény vezet végig, korrekt tájékoztató táblákkal. Bemutatja a hely élővilágát, legjellemzőbb növényeit, állatait. Elvezet ahhoz a helyhez is, ahol az ősember maradványokat találták, de a táblán kívül a leletekből és a lelőhelyből semmi sem látszik. Egy helyen az út levezet a völgybe a fák alá. 
Olyan érzés volt, mint mikor lemegyünk egy ház boltíves pincéjébe. Minimális napfény jutott csak le ide, se madárcsicsergés, se a közeli autópálya zúgása nem hatolt be ide. Csak a legyek zümmögése hallatszott.
Kb. 20 perces sétával eljutottam a tanösvény alsó bejáratához, ahol a gyurgyalag telep fogadott.

Egy fia gyurgyalag sem látszott, el kell majd ide jönni egy alkalmasabb időpontban is.

A löszfal előtt azonban a színes madársereglet helyett virágözön fogadott.
Innen egy hosszú lépcső vezet felfelé a fennsíkra.
A fennsíkon növények csodás arzenálja fogadja a látogatókat. Egy arborétum is megirigyelhetné ezt a csodás botanikai kavalkádot. Most ezek a növények fogadtak itt: Ökörfarkkóró, macskafarkú fürtösveronika, zanót, zászlós csűdfű, harangvirág, nyúlszapuka. ( A meghatározásokat köszönöm a Növényhatározósoknak)

Az egykori bánya területén lévő talajszelvényen jól látszanak a völgy geológiai viszonyai.

A közeledő vihar füllesztően elviselhetetlenné teszi az időt. A kutya már alig bír lépni.
A völgyet borító erdők mellett az oldalfalat most a zanót alacsony bokrai borítják. A horizonton az M7-es autópálya. Ez adja itt az alapzajt.
Mindent összevetve, egy kellemes késő délutáni séta lehet ősszel, vagy leginkább tavasszal. Az egész tanösvény másfél-két óra alatt bejárható, feltéve, hogy valaki nem akarja az összes virágot és lepkét lefotózni.
Ilyenkor nyáridőn azonban az ember csak egyre vágyik mindezek után: elmerülni egy nagy vízben. Kutyámnak ez meg is adatott. Lementünk a Dunához, ő csak állt-állt percekig a vízben és nem mozdult.

Egy tartalmas leporelló a völgyről: >> 

További bejegyzések a témában: 

Hol található ez a völgy?

4 megjegyzés:

  1. Kedves Blogger!
    Egy kis észrevétel: a leleteket elvitték, természetesen múzeumokba, többek között az érdi Magyar Földrajzi Múzeum érdi témájú kiállítási termében tekinthető meg.
    Mindent egybevetve tetszett az írás.
    Üdv: Írisz

    http://www.avarosvedo.hu/pub/varosvedo/teka/Fundoklia/mainBody/01/object/Fundoklia%20leporello%202.pdf
    http://www.erdcenter.hu/pub/ec/erd/tortenelem/oskor.html
    http://matrozvar.friweb.hu/Fundoklia.html

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Vadvirisz74! Köszönöm az észrevételt, a csatolt linkek nagyon érdekesek, informatívak!

      Törlés
  2. Kedves Katalin,
    Nagyon jó írás, szép képek.
    Gondolom, hogy a Google csak úgy engedte a térkép bejelölését, hogy utcákon mentél. Persze biztos te is inkább az ösvényeket követted. A kérdésem annyi lenne, hogy mi ma megnéztük kutyával ezt a völgyet, de sajnos egy helyütt vissza kellett fordulnunk, mert a nyitott kertben szabadon voltak harci kutyák.
    Te találkoztál itt ilyesmivel?
    köszi előre is!
    Niki

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Niki! Persze, ösvényeken mentem én is, végig a tanösvényen. Itt nem találkoztam kutyával, de az autópálya másik oldalán a levendulásnál találkoztam. Szerencsére addigra már kocsiban volt a kutyám.

      Törlés