2013. május 12., vasárnap

Érdi téglagyár romjai

"Az Érd-Ófalu fölött az impozáns Érdi-magaspart pannon-kori agyagos képződményei 6-7 millió esztendővel ezelőtt keletkeztek. A pannóniai időszak emlékét őrző üledékek biztosították az alapanyagot a Duna partján működő téglagyáraknak. 1910-ben az Atlantika Tengerhajózási Rt. létrehozta az ófalusi Sánc-hegy alatti Duna-parton az Érdi Gőztégla és Agyagáru Rt-t, mely 1980-ig működött. Innentől kezdve a gyár valószínűleg folyamatosan pusztult, és érte el a mai romos állapotát."
Ez a hatalmas, égbe meredő kémény már messziről látható mind Érd felől közelítve a Duna partja felé, mind a Beliczay-sziget felől erre sétálva.  A területet igen szigorúan elzárták egy rozsdás szögesdrót sodronnyal, pontosan 5 méter szélességben, úgyhogy mellette a sűrű fűben simán megközelíthető volt a füves rét, melynek közepén ott állt a kémény, tiszteletet parancsolóan.

A magas fű, lágy volt, és simogató, kellemesen el lehet itt heverészni, még az sem zavaró, hogy közben a kémény mellől "figyelnek" :).
Nagyon kellett meresztgetni a szemem, hogy  a sűrű aljnövényzetben észrevegyem az egykori gyár tégla tároló épületeit. Szerettem volna egy "belső" fotót készíteni, de jelen esetben ez az építmény teljességgel megközelíthetetlen volt.
Ezzel szerencsém volt. Úgy látszik, mintha itt valaki megtisztította volna a terepet.

Így nézhetett ki fénykorában egy régi képeslap tanúsága szerint:
Forrás: http://www.udvozleterdrol.hupont.hu/
A fák között alig vettem észre az épületet. Igen nehéz volt áthatolni a bokrokon, úgy éreztem magam, mint Csipkerózsika szabadítója, csak én nem karddal szabdaltam az indákat, hanem a fényképezőgép állványával. Itt aztán ez az igen szigorú figyelmeztetés fogadott, meg is rettentem egy kissé.
Meg is rettentem kissé, de aztán a falakról egyértelműen kiderült, hogy birtokukba vették az épületet a graffitisek, és egyéb kóbor portyázók.





Egykori őrház.

A másik oldalon még megmaradt néhány épület teteje is.

Olyan ez, mint egy óriási pálmaház.
A parton közvetlenül található egy további épületrom is, nem tudom, hogy az is a téglagyárhoz tartozott-e egykor:

A terület hasznosítására 2013-ban közös pályázatot írt ki Érd Önkormányzata, BME Építészmérnöki kar és az építőművészeti Doktori Iskola. "Öt variáció egy helyszínre" szlogennel meghirdetett kiírás szerint vagy kialakítható itt lakóterület, tudásközpont, sport és szabadidő központ, gyógyfürdő, illetve akár kaszinó is. A pályázatról további információ: http://dla.epitesz.bme.hu/erd/. Azt nem tudom, végül is milyen pályázatok érkeztek, és mi fog itt ebből megvalósulni.
2016 október:
Megkezdődött a terület "kitisztítása":
Eltüntették az épületben és környékén növő bokrokat.
A magam részéről attól tartok, hogy a környezetre jellemző oly idilli varázst az építkezés megtöri, hiszen a terület közvetlen szomszédságában, az út másik oldalán, mintegy 3 lépésnyire már ott sárgállik a mocsári gólyahír, és a nőszirom.

 

8 megjegyzés:

  1. Szia Kati! Nekem hidegek a feketefehér képek. Sajnos látszik, hogy színesből lett alakítva. Szerintem jobban néznének ki melegebb tónusban.

    VálaszTörlés
  2. Na most látom, hogy sikerült a bejegyzés. Na csak annyi, hogy a fekete-fehér filmek pankromatikusan láttak, más szürkeárnyalatban mutattak bizonyos színeket, s felvételi szűrőkkel még befolyásolni is lehetett ezeket. Tasi

    VálaszTörlés
  3. Köszi, utánanezek. Majd megbeszéljük. :)

    VálaszTörlés
  4. Engem 2015 novemberében egy csodás napon, amikor épp a kémény tetejét majszolta a köd, egy kifejezetten miattam kocsiba ülő őr határozottan figyelmeztetett, hogy tilos a fényképezés. Kérdésemre, hogy hol van ez kiírvan, azt mondta, háát, ott elöl. Nem ellenőriztem. Különben a kerítésen kívül voltam (az úton? utcán?) nem is állt szándékomban bemenni, csupán a kívülről látható sejtelmes világot szerettem volna lencsevégre kapni. Később a fentebb emlegetett őr mást is ellenőrzött volna, de az illető furmányos módon diszkréten egy bokor mögé vonult, így a találkozás nem realizálódott. A képek nagyon tetszenek, visszaadják azt a világot, amit (feltételezésem szerint) láthattam volna. Mert ha ezt nem is, de más elhagyott épületet, épületegyüttest volt szerencsém látni.Galántai E.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. :). Sokszor jártam arra, de még sosem találkoztam ilyen rigorózus őrrel. Egyáltalán semmilyen őrrel sem találkoztam. Az tény, hogy az egyik kis lenti épület előtt volt egy mérgesen ugató kutya láncon. A terület előtt van egy jelzésértékű kerítés maradvány, engem nem győzött meg arról, hogy ez még most is őrzött magánterület lenne. Többször is jártam az épületekben, lent is, a hegytetőn is. Szerintem simán peched volt. Próbálkozz még :)!

      Törlés
    2. Sziasztok ! A parton található " épületmaradvány" egy Ganz hajógyári daru alapja .A téglagyár megszűnése után telepítette oda egy KFT az uszályon érkező sóder kiemelésére, és forgalmazására. A darut azóta lebontották és elszállították a közben ott tárolt hajóroncsokkal együtt .Az alapot később tovább bontották a kőrnyékbeli fémgyűjtők ( daru sínpálya, korlátok ,betonvasak stb )

      Törlés
  5. Üdv! És miért vannak virágok meg mécsesek a daru alapzatán? Ki halt meg ott?

    VálaszTörlés