2015. május 5., kedd

Bíboros kosbor

Egy kora tavaszi napon Budakesziről szerettem volna Nagykovácsiba átsétálni, amikor rátaláltam a rétre. Teljesen átlagos rétnek látszott, csak valahogy csalogatott a fű zöldje. Majd tulipán levelekre lettem figyelmes. Virág azonban nem volt sehol. Csodálkoztam, hogy kerül a pusztába, lakott területen kívül ennyi tulipán! Vártam a virágzásukat, innentől kezdve rendszeresen látogattam a rétet. Nemsokára fény derült a titokra: A fű közül nemsokára csodás bíboros kosborok dugták ki fejüket!
Néhol csak egy-egy példány lapul, néhol pedig egymáshoz egész közel 10-20 példányt is lehet  találni.



A ki nem nyílt virágok tömött sorokba rendeződnek, bíborvörös lepellevelükben manók vannak becsomagolva.



 Mintha kis rugdalózókat teregettünk volna száradni a szélbe!
A manók feje a bölcsőben, lábuk és kezük vidáman hintázik.

Virágzatának színe igen sokféle lehet: az egész világos rózsaszíntől a sötét bordóig változhat. A virágok formája is igen változatos: lehet szabályos szív alakú, vagy csipkézett aljú.
Ezen az egy réten is több változatával találkoztam, mindenféle kombinációban.




fák között a nap utolsó sugaraiban:




Elvirágzóban:


Termése sokmagvú tok.

Gyökere a Wikipédia szerint here alakú (én nem ástam ki, mivel védett, eszmei értéke 10 000 Ft), ezért a régi rómaiak úgy hitték, növeli a férfiasságot, főzetét szerelmi  ajzószerként használták.

2 megjegyzés: