2016. július 26., kedd

Réti iszalag - egy virág bohókás kalappal

A Tisza-tó körüli gátoldalban pillantottam meg ezt a kb. 30 cm magas kékes-ibolyaszínű virágot. Csak úgy lilállot a lemenő nap fényében! 
Általában a nedves, ártéri réteket, lápréteket kedveli, a Duna mentén is találkoztam már vele néhányszor, de ilyen kellemesen fotózható, hozzáférhető helyen még nem sikerült ráakadnom. 
A legtöbb iszalagfaj kúszónövény, de a réti iszalag kivételt képez. Általában apró bokrocskákat alkot, de találkoztam magányos, vagy párban állópéldányokkal is.
Az erek és a levélszélek pillás-szőrösek. A virágai végállóak, a hajtás csúcsán magánosan bókolnak.
Nagyon jól mutattak a rétet beborító apró fehér szirmú virágok között. Mintha csak habfürdőt vennének a kislányok, vidám kalappal a fejükön!

A szárak végén egyesével nőnek az igen forma gazdag, csavarodott szirmú virágok. 




Május és szeptember között virágzik nedvesebb, nyirkosabb talajú réteken, legelőkön.
Magyar népies nevei: aranyfű, arannyal versengő, cinadó vagy cinadónia gódirc, nagy fecskefű, vereslő fű.




Bimbók:

Termése aszmagcsokor, kis repítőkészülékek gondoskodnak arról, hogy a virág messze kerüljön.





3 megjegyzés:

  1. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  2. Gyönyörűek ! Kicsit irigy vagyok,élőben még sosem láttam.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Ági! Ebben az évben nagyon sok helyen találtam, főleg a Duna és a Tisza mentén. Nem tudom felétek megtalálható-e. Nekem a kockásliliomokra fáj a fogam, az meg tőled egy ugrásnyira van. Remélem jövőre sikerül eljutnom Zalába időben!

      Törlés