2017. január 20., péntek

Téli séta a befagyott Tisza-tavon

Tisza-tavi havas sétánkra a tiszafüredi Albatrosz kikötőből indultunk túravezetőnkkel, Tarnai Csabával, aki a nyári, jól ismert kenus útvonalon kalauzolt minket végig. A kikötő mellett ereszkedtünk a befagyott holtág hóval borított jegére.
A jég kicsit recsegett, a teteje vizes volt a hó alatt, de mi az elmúlt napok mínuszaiban bízva, bátran sétáltunk a tó közepén. Pár lépés után azonban jobbnak láttuk a part mentén folytatni a sétát.
A kikötő mellett elhaladva hamarosan megpillantottuk a néhány éve gyönyörűen parkosított biciklis pihenő kilátójának tornyát.
A tó jegét a legtöbb helyen vastagon takarta a hó, ezért az élmény olyan volt, mintha egy gyönyörű havas tájon sétálnánk, nem is a befagyott vízen. Remélem azért majd egyszer lesz részem jégtúrán is! A tavi világra csupán  a hó alól előbukkanó nád emlékeztetett.
Ez a csodás, víz fölé hajló fa adja a táj festői hangulatát. Csaknem a folyó teljes szélességén átível.
A part mentén álló fák  a nyáron valóságos alagutat alkotnak a víz felett. Túravezetőnk szerint itt szeretnek megbújni a csukák.
A bal oldali hatalmas barnaság egy kidőlt fa gyökérzete, a benne ragadó földdel együtt. itt nyáron jégmadarak tanyáznak. A csodás, színes tollú madárkákat többször is megfigyeltem itt nyáron, amint a vízben úszkáló halakra lecsaptak. A jobb oldali alagút egy nagyon vadregényes kis vízi csatornaként működik nyáron, mi csak "krokodilos folyónak" hívjuk, mert olyan rajta evezni, mintha az Amazonas őserdeiben lennénk. Most csak egy szimpla, széles, erdei ösvénynek látszott.
Úton a zsilip felé...
A zsilip persze télen zárva, ezért is fagyott be biztonságosan járható vastagságban ez a csatorna.
A Tisza fő ága is be van fagyva, mi azért mégsem merészkedtünk a jégre.
Úton visszafelé a "krokodilos" folyóhoz. Talán az alábbi képen az is látszik, milyen kusza-vadregényes még ilyenkor is.
A csatorna végénél nyáron sulyom és tündérrózsa telepek között kell lavírozni. Ez a csónak talán ezen növények martaléka lett, és már nem tudott szabadulni a tél beállta előtt.
Hamarosan visszaérkeztünk túránk kiindulópontjához, ahol valóságos kihívás volt átkelni a túlsó partra, de ezt is sikerrel abszolváltuk. (Erről talán egy másik bejegyzésben számolok be.)
Mindent összevetve nagyon szép, napfényes sétát tettünk a tó havas partvonala mentén. A 20 centis hóban való 3 órás séta kellemes izomlázat eredményezett deréktól lefelé gyakorlatilag mindenütt. Kicsit hiányoltam a jég látványát, kárpótolt viszont a csodás fehér hótakaró.

1. Ez is egy feledhetetlen fotós túra lett/lesz, és nem csak a nem várt esemény miatt. Nagyon vártam már, hogy eljuthassak ide, és nagyon klassz volt! De a hó nélküli jeges miatt jövőre folytköv. :)

1. Jövőre mindenképp, másik útvonalon, és remélhetőleg kevésbé havas, ám annál jegesebb tájon!